X
تبلیغات
دفتر روابط عمومی و ارتباطات بین الملل
این وبلاگ پلی است میان روابط عمومی های سازمان ملی استاندارد ایران
فرهاد مراتی . کارشناس روابط عمومی اداره کل استاندارد خراسان جنوبی


1- به من بگو نگو ، نمیگویم ، اما نگو نفهم ، که من نمی توانم نفهمم ، من می فهمم .
دکتر علی شریعتی
۲-   شما بدون تسلط بر خود نمی توانید فاتح دیگران باشید .
کیم وو چونگ
۳-  اگر کسی ترا آنطور که میخواهی دوست ندارد ، به این معنی نیست که تو رابا تمام وجودش دوست ندارد .
مارکز
۴-  بهترین راه پیش بینی آینده ،ساختن آن است .
برایان تریسی
۵ -   در درون جسارت ، نبوغ و قدرت سحر آمیزی نهفته است .
گوته
۶-  هر کجا می روی ، با تمام قلبت برو
؟
۷-  آسمان برای گرفتن ماه تله نمی گذارد ، آزادی خود ماه است که او را پایبند می کند .
تاگور
۸-  سرمایه های هر دلی ، حرفهائیه که واسه گفتن داره .
؟
۹-  زنانیکه می خواهند مرد باشند ، زنانی هستند که نمی دانند زن هستند .
الکساندر دوما
۱۰- شانس هرگز کافی نیست .


اندرو متیوس


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه سی ام فروردین 1391ساعت 10:9  توسط روابط عمومی   | 

فربین عوض پور. کارشناس روابط عمومی اداره کل استاندارد کرمان 

امروز روابط عمومي حرفه پيچيده اي است كه هزاران نفر از مردم در سراسر دنيا به آن مشغول هستند . بعضي از افراد متخصص در زمينه روابط عمومي از سوي سازمانها استخدام مي شوند و بعضي ديگر نيز براي موسسات روابط عمومي كار مي كنند كه داراي سازمانها و مشتريان بسياري اند . در كل افراد متخصص در روابط عمومي در امور بازرگاني ،موسسات دولتي ،سازمانهاي حرفه اي و بازرگاني ،موسسات غير انتفاعي ،مدارس و دانشگاهها ،بيمارستانها،هتل ها و بسياري از جاهاي ديگر فعاليت دارند . آنان براي سازمانهاي كوچك و بزرگ بسياري كار مي كنند وبسياري از آنان در كشور خود مشغول فعاليت هستند و بعضي ديگر به صورت بين المللي كار مي كنند . در كل مي توان 5 روند در حال شكل گيري را براي روابط عمومي مشخص كرد :

اول،روابط عمومي در حال تبديل شدن به حرفه اي است با مجموعه اي از اطلاعات علمي.

دوم،روابط عمومي بيش از آنكه تنها يك ابزاري براي ارتباطات فني باشد،نقش مديريتي خواهد داشت .

سوم،افراد متخصص روابط عمومي تبديل به مشاوران استراتژيكي مي شوند كه نسبت به همكاران پيشين خود كمتر خود را با تبليغ در رسانه ها ي همگاني مشغول خواهند كرد.

چهارم،روابط عمومي پيش از اين تنها توسط مردان سفيد پوست انجام مي شد ،ولي پس از اين ،حرفه اكثر زنان و سايرافراد متخصص با هر نژاد و سابقه قومي خواهد بود .

پنجم،روابط عمومي در حال حاضر حرفه اي است كه در سطح جهان وجود دارد و تنها محصور در حدود يك شركت خاص نيست.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هشتم فروردین 1391ساعت 13:53  توسط روابط عمومی   | 

فرهاد مراتی .کارشناس روابط عمومی اداره کل استاندارد خراسان جنوبی

 

یک داستان قدیمی چینی هست که میگوید :

پیرمردی اسبی داشت و با آن اسب زمینش را شخم میزد . روزی آن اسب از دست پیرمرد فرار کرد و در صحرا گم شد .   

همسایگان برای ابراز همدردی با پیرمرد ، به نزد او آمدند و گفتند : عجب بد شانسی ای آوردی .

پیرمرد جواب داد : " بد شانسی ؟ خوش شانسی ؟ کسی چه میداند ؟" 

چندی بعد اسب پیرمرد به همراه چند اسب وحشی دیگر به خانه ی پیرمرد بازگشت . اینبار همسایگان با خوشحالی به او گفتند : "  عجب خوش شانسی آوردی !"

اما پیرمرد جواب داد : " خوش شانسی ؟ بد شانسی ؟ کسی چه میداند ؟ "

بعد از مدتی پسر جوان پیرمرد در حالی که سعی میکرد یکی از آن اسبهای وحشی را رام کند از روی اسب به زمین خورد و پایش شکست . باز همسایگان گفتند : " عجب بد شانسی آوردی ؟ "

و اینبار هم پیرمرد جواب داد : " بد شانسی ؟ خوش شانسی ؟ کسی چه میداند ؟ "

در همان هنگام  ، ماموران حکومتی به روستا آمدند . آنها برای ارتش به سربازهای جوان احتیاج داشتند . از این رو هرچه جوان در روستا بود را برای سربازی با خود بردند ، اما وقتی دیدند که پسر پیرمرد پایش شکسته است و نمیتواند راه برود ، از بردن او منصرف شدند .                                    "خوش شانسی ؟ بد شانسی ؟ کسی چـــه میداند ؟"

هر حادثه ای که در زندگی ما روی میدهد ، دو روی دارد . یک روی خوب و یک روی بد . هیچ اتفاقی خوب مطلق و یا بد مطلق نیست . بهتر است همیشه این دو را در کنار هم ببینیم .زندگی سرشار از حوادث است
+ نوشته شده در  شنبه بیست و ششم فروردین 1391ساعت 12:56  توسط روابط عمومی   | 

فربین عوض پور. کارشناس روابط عمومی اداره کل استاندارد کرمان

نظر به اهمیت و نقش اساسی مردم در نظام جمهوری اسلامی و لزوم استحکام پیوند متقابل مردم و مسئولان و رسالت سنگینی که روابط عمومی هر دستگاه در حفظ و گسترش این ارتباط به عهده دارد و با توجه به تاکید امام خمینی مبنی بر ارائه کارهای انجام شده و ضرورت مقابله جدی با یورش گسترده تبلیغاتی استکبار جهانی علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران مراتب ذیل در ارتباط با وظایف خطیر روابط عمومی دستگاهها که در جلسه مورخ 16/4/1364 هیات وزیران مورد تائید قرار گرفته ابلاغ می گردد:

1-مسئوول روابط عمومی وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و وابسته به دولت از میان افرادی که خلاقیت و تحرک و آگاهی سیاسی – اجتماعی لازم را دارند انتخاب و مستقیما توسط وزیر یا بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذیربط منصوب گردد.

2- وزرا و بالاترین مقامات دستگاههای اجرایی شخصا و به طور مستمر بر عملکرد روابط عمومی نظارت و ترتیبی اتخاذ فرمایند که مسئوول روابط عمومی بتواند در هر زمان با ایشان ارتباط برقرار نماید .

3-مسئوول روابط عمومی در شورای معاونین با عالی ترین شورای تصمیم گیرنده دستگاه ذیربط شرکت نموده و اطلاعات دستگاه مربوط پیوسته در دسترس ایشان باشد.

4- مسئوولیت سخنگوی دستگاه در صورت امکان به عهده مسئوول روابط عمومی محول شود.

5- با توجه به اهمیت افکار سنجی در روابط عمومی و ظرافت و تخصصی بودن آن مراکز افکار سنجی با روابط عمومی وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و وابسته به دولت همکاری لازم را به عمل آورد .

6- کارکنان روابط عمومی موظفند در دوره های کوتاه مدت که در مراکز آموزش مدیریت دولتی ایجاد و برگزار خواهد شد شرکت نمایند .

7- وزارت فرهنگ و آموزش عالی برای تهیه کتب درسی رشته روابط عمومی و ایجاد دوره های مناسب در سطوح فوق دیپلم ،لیسانس و تک درسی اقدام مقتضی را مبذول داشته و برای کارکنان روابط عمومی وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و وابسته به دولت سهمیه لازم تعیین خواهد نمود .

8-دبیرخانه شورای هماهنگی تبلیغات دولت موظف است نسبت به باز آموزی و رشد توان کادرهای موجود از طریق انتشار نشریه آموزشی و تشکیل کلاس های کوتاه مدت برنامه ریزی اقدام نموده و به منظور افزایش آگاهی های سیاسی – اجتماعی مسئوولان روابط عمومی وزارتخانه ها بولتن ویژه ای منتشر سازد .
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و یکم فروردین 1391ساعت 11:34  توسط روابط عمومی   | 

فربین عوض پور. کارشناس روابط عمومی اداره کل استاندارد کرمان

روابط عمومی یا به اختصار PR ، بخشی از مدیریت یک سازمان را تشکیل می دهدکه روابط مفید و متقابل مابین آن سازمان و قشرهای گوناگون مردم را شناسایی کرده و برقرار می کند . البته فقط سازمان ها نیستند که روابط عمومی دارند . موسسات تجاری ، یک نفر سیاستمدار ، یک نویسنده  یا مولف ، دولت یا آژانس دولتی ، یک سازمان خیریه ، هیات های مذهبی و بالاخره هر شخص یا نهادی می تواند روابط عمومی داشته باشد. مخاطب روابط عمومی ممکن است محدود باشد . مثلا " مجموعه زنان رای دهنده به یک حزب که بین 35 تا 50 سال سن دارند ، یکی از المان های مهم روابط عمومی مفهوم مشتری یا ارباب رجوع است . روابط عمومی باید اطلاعات مشتری را جمع آوری کرده و به سازمان منتقل کند . فعالیتهای روابط عمومی بسیار متنوع بوده و طیف وسیعی را شامل می شود ازجمله بازاریابی و کارهایی که باعث تقویت اعتبار و وجهه سازمان می شود. این چنین فعالیتهایی معولا " به طور مستقیم با مخاطب ارتباط ایجاد می کند . مثل سخنرانی ها ، رویداد های خاص، بولتن های خبری ، گزارشهای سالانه و ..... روابط عمومی است که مشخص می کند شما کی هستید ، چه کار می کنید و چطور بین خودتان و سازمانهای دیگر تفاوت ایجاد می کنید . اشتباهی که اغلب مردم مرتکب می شوند این است که فکر می کنند روابط عمومی یعنی تبلیغات در حالیکه این دو مفهوم یکی نیستند . تبلیغات فقط یکی از کارهای روابط عمومی است . چیزهایی مثل گزارش به رسانه های گروهی ، استانهای خبری ، مقالات مهم ، مصاحبه سرمقالات و انجام بازدید ها حتی در حین سیاست هم بهتر است  شما با یک روابط عمومی قوی روی مخاطبانتان تاثیر خوب بگذارید . طبق تعریف موسسه روابط عمومی آمریکا ، روابط عمومی یعنی سعی و تلاش زنجیره مستمر و طرح ریزی شده برای ایجاد رابطه مابین یک سازمان و مخاطبانش و البته برای حفظ تداوم این رابطه ،  روابط عمومی فعالیتهای گسترده و پیچیده ای دارد ، اگر چه منظور اصلی آن ساده است . برقراری ارتباط به منظور ایجاد انسجام در اطلاعات موجود بنا براین روابط عمومی چه بخواهد چه نخواهد وجود دارد . تمام سازمان های پیشرفته این را می دانند و بسته به نوع فعالیت ، گستردگی و پیچیدگی شان به روابط عمومی توجه دارند .

یک روابط عمومی خوب با اطلاع رسانی و فعالیت آگاهانه ، برای سازمان ذیربط فردوجهه خوبی فراهم می کند . روابط عمومی موسسه ها را از شرایط متغیر جامعه و افکار عمومی مطلع می سازد . روابط عمومی باید مشکلات را پیش بینی کرده و قبل از وقوع آنها علت شان را از بین ببرد، نه این که بعد از رخ دادن مشکل دادن مشکل بابت آن عذر خواهی کند .

اصلا " روابط عمومی را دریک کلمه خلاصه می کنیم «ارتباط» ارتباط ما بین مردم ، یا مابین مردم و سازمان ها و یادر محدوده سازمان ها. دردنیای پیشرفته امروز ، فعالیت های روابط عمومی به موسسات کمک می کند که از عهده خیلی مشکلات برآبند، برای خودشان کسب اعتبار کنند ، محصول شان را تبلیغ کنند و یا در انتخابات پیروز شوند . از دیگر فعالیت های روابط عمومی ، مشاوره است . درحوزه صنعت پرسنل روابط عمومی مدیر را از تغییرات افکار عمومی مطلع می کنند . منظور از عموم ، گروهی از مردم هستند که موسسه به حمایت آن ها نیاز دارد . یک متخصص روابط عمومی موفق ، کسی است که درهنر ارتباطات مهارت داشته باشد.

 

+ نوشته شده در  یکشنبه بیستم فروردین 1391ساعت 10:40  توسط روابط عمومی   | 

فرهاد مراتی .کارشناس روابط عمومی اداره کل استاندارد خراسان جنوبی

آیا تا به حال به‌طور دقیق به انگشتان دستان خود نگاه كرده‌اید؟ آيا تا به حال فكر كرده‌اید به كدام یك علاقه بیشتری نسبت به بقیه دارید؟ با دقت نگاه كنید؛ همان انگشتي كه دوستش داريد، به سمت موفقيت اشاره مي‌كند! اين تست شخصيت‌شناسي شما را شگفت‌زده خواهد كرد وقتي با انتخاب يكي از انگشت‌ها، شخصيت خودتان را بشناسيد. پس از مطالعه شخصيت خود، شما مي‌توانيد در ادامه متن، راهكارهايي براي رسيدن به موفقيت در روزهاي پيش‌رو را  بخوانيد


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم فروردین 1391ساعت 8:53  توسط روابط عمومی   | 

دست نوشته های یه دوست

این مطلب صرفأ جهت دفاع از ارزشهای دوستان روابط عمومی استاندارد ارائه میگردد.

امید است اقناع کننده باشد

 

تعريف روابط عمومي (public Relation)

عبارت از هنر فن ،يا حرفه ترويج حسن نيت بين سازمان يا فرد و افراد و افراد مرتبط ،كاركنان ،مشتريان و غيره است . فرهنگ لغت امريكن هرتيج American Heritage Dictionaryآن را اينگونه تعريف مي كند ،هنر يا علم تثبيت و ترويج رابطه مطلوب با افراد مرتبط.

يكي از اولين تعاريف روابط عمومي را ادوارد برنيز به دست مي دهد :روابط عمومي عبارت از وظيفه مديريتي است كه نگرش ها ،تعاريف ،سياست ها ،طرز عمل ها و مصالح سازمان را جدول بندي مي كند و متعاقب آن برنامه عملي را اجرا مي كند تا تفاهم عمومي و پذيرش آنها را به دست آورد .

در سال 1976 ،دكتر ركس هارلو 472 تعريف در رابطه با روابط عمومي فقط در زبان انگليسي جمع آوري كرد . تا به حال ،در تمام زبان ها به راحتي مي توان به تعداد شاغلان روابط عمومي براي روابط عمومي تعريف يافت ،زيرا هريك از آنها اهداف و وظايف خود را به عنوان تعريف بيان مي كنند .

امروزه با عبارتي كلي مي توان گفت ،روابط عمومي عبارت از مجموعه اي از وظايف مديريتي ،نظارتي و فني است كه توانايي سازمان را براي گوش فرا دادن راهبردي و درك و پاسخ به گفتارهاي اشخاص تقويت مي كند كه اگر بخواهد رسالتش را انجام دهد و به ارزش هايش نائل شود ،روابط سود بخش دو طرفه آنها با سازمان ضروري است .

اساسا وظيفه اي مديريتي است كه بر ارتباط دو طرف و تقويت روابط سودبخش متقابل بين سازمان و افراد مرتبط با آن متمركز است .

عبارت از وظيفه مهم مديريت در هر سازمان است . برنامه موثر ارتباطات يا روابط عمومي براي سازمان براي ايجاد ارتباط با افراد مرتبط با آن (اعم از داخلي يا خارجي)به طريقي تدوين مي شود كه پيام با اهداف سازماني متقارن باشد و تلاش كند ،حتي المقدور ،مصالح و منافع متقابل را حفظ نمايد .

تعريف روابط عمومي با تخصصي تر شدن آن ،مشكل تر مي شود . مثلا مانند روابط عمومي بهداشت ،روابط عمومي ورزش ،روابط عمومي ميهمان نوازي ،روابط عمومي زيست محيطي و غيره ....اما خلاصه كلام درباره حرفه روابط عمومي اين است :ارتباطات و فعاليت هاي تعاملي ،سالم و اخلاقي در تقويت و حفظ روابط سود بخش متقابل و حسن شهرت با افراد ذي نفع.

روابط خصوصي

هر فردي ،حريم يا فضاي شخصي منحصر به فرد دارد – قلمرويي فيزيكي ،روان شناختي و ارزشي ،كه متعلق به خود اوست . اين حريم از لحاظ اندازه و بسياري موارد ديگر ،از فردي به فرد ديگر تفاوت دارد . ما در درون حريم زندگي ،از حقوق فردي خويش بهره مند مي شويم اما در بيرون از اين فضاي شخصي ،در حوزه اشتراكي قرار ميگيريم كه در آن بايد حقوق ديگران را نيز مورد توجه قرار دهيم و جايي است كه به انطباق پذيري نياز دارد .وقتي دو يا چند نفر ،رابطه حياتي و زنده اي دارند ،حريمي اجتماعي وخصوصي را بوجود مي آورند كه فقط به خود آنها تعلق دارد . احترام مردم به حريم اجتماعي آنان از طريق پاسخ هاي بسيار متنوعي صورت مي گيرد .

فرد جرات مند از روش هاي ارتباطي استفاده مي كند كه او را قادرمي سازد حرمت نفس خود را حفظ كند ،خشنودي و ارضاي خواسته هاي خويش را دنبال كند و از حقوق و حريم شخصي خود ،بدون سوئ استفاده از ديگران و يا سلطه جويي بر آنان ،دفاع كند.

ارتباط عالي ترين دستاورد بشري

هنگامي كه فردي از طريق ابزار زبان با فرد ديگري ارتباط برقرار مي كند رابطه اي ميان آنان شكل مي گيرد كه آن را در هيچ جاي ديگر طبيعت نمي توان يافت . همين توانايي برگرداندن اصوات بي معنا به كلمات گفتاري و نوشتاري ،مهم ترين امتياز بشر ،يعني زبان است . زبان رشد آن دسته از وي‍‍ژگي هايي را ممكن ساخته است كه انسان انديشمند را از همه مخلوقات ديگر متمايز مي سازد .

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه شانزدهم فروردین 1391ساعت 8:34  توسط روابط عمومی   | 

همکاران گرامی

با سلام

یکی از خوانندگان وبلاگ، آقای حامد گنجعلیخان حاکمی، سوالات زیر را مطرح کرده است. لطفا پاسخهای خود را برای اطلاع این دوست گرامی و درج در وبلاگ، به روابط عمومی ایمیل فرمایید.

1- در واژه نگاری (روابط عمومی) ، (روابط خصوصی)؛ مرز تشخیص را باید از کجا تشخیص داد؟
2- پایه و هدف علم اصلی روابط عمومی چیست؟
محوریت آن منوط به چه اموری است

+ نوشته شده در  دوشنبه چهاردهم فروردین 1391ساعت 9:19  توسط روابط عمومی   | 

فربین عوض پور. کارشناس روابط عمومی اداره کل استاندارد کرمان

ما امروز آداب داني را به عنوان يك نياز مطرح نمي كنيم ،آن را به صورت يك ضرورت مطرح مي كنيم . آداب داني بخش مهمي از زندگي روزمره ماست . هيچ ارتباطي بين چند نفر را پيدا نمي كنيد كه از آداب خالي باشد . آداب به معناي ترتيبات و روش انجام كار و البته آنچه كه مقصود من است بهترين روش انجام كار است . به شكلي كه شان دو طرف رابطه حفظ شود . رعايت حرمت خويش و قبول احترام ديگران يك واقعيت است .ما هر كدام يگانه ايم . اختلاف به معناي آن است كه آنچه شما و ما داريم روي يك ميز بگذاريم و در موردش مذاكره كنيم و بهترين منفعت را از داشته ها و دانسته هاي يكديگر ببريم .از سويي اعمال، آداب و ترتيبات و تشريفات عامل روان سازي روابط هست . كلامي بالاتر از كلام علي بن موسي الرضا (ع)نديدم كه مي فرمايند:«مهرباني با مردم نيمي از خردمندي است»هر كاري داريد با آداب خاص خودش شروع كنيد . آداب در همه زمينه ها مطرح است . شما با يك لبخند و كلام خوش حتي بدترين حرفها مثل كنايه و ايراد و انتقاد را مي توانيد شيرين كنيد .اگر آداب را رعايت نكنيم به روابط سوء منجر مي شود .امام صادق (ع)مي فرمايند:«هر كه اين سه و يژگي را داشته باشد در همه جا جاي فاخر دارد:«دينداري،افتادگي و بخشندگي.»


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه چهاردهم فروردین 1391ساعت 8:57  توسط روابط عمومی   |